Let op! Ons kantoor is op dinsdag 24 december vanaf 16:00 gesloten

Let op! Ons kantoor is op 1e kerstdag (25 december) en 2e kerstdag (26 december) gesloten

Let op! Ons kantoor is op vrijdag 27 december de gehele dag gesloten

Vroegsignalering

Financiële problemen tijdig herkennen. Vroegsignalering is het tijdig identificeren van mensen met financiële problemen, zodat zij snel hulp kunnen ontvangen. In Nederland heeft één op de vijf huishoudens te maken met schulden, wat niet alleen hen, maar ook schuldeisers en de samenleving als geheel raakt. De maatschappelijke kosten van deze groep bedragen jaarlijks zo’n 11 miljard euro.

De Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) is ontworpen om deze problemen aan te pakken. Gemeenten en schuldeisers kunnen nu gegevens delen om inwoners met schulden sneller te ondersteunen. Schuldhulpverleners kunnen proactief contact opnemen met deze inwoners.

Welke gegevens worden gedeeld?

Sinds 1 januari 2021 zijn er in het Besluit gemeentelijke schuldhulpverlening zes soorten betalingsachterstanden vastgesteld die met gemeenten moeten worden gedeeld:

  • Elektriciteit
  • Gas
  • Warmte
  • Zorgverzekering
  • Drinkwater
  • Woninghuur

Als een gemeente signalen ontvangt over een of meerdere van deze achterstanden, biedt zij hulp aan de betrokken inwoner.

Wat betekent dit voor verhuurders?

Als verhuurder dien je, wanneer het incasseren van huurachterstanden niet lukt, de contactgegevens van de huurder en het bedrag van de achterstand met de gemeente te delen. Dit mag pas nadat je een sociaal incassotraject hebt doorlopen dat geen resultaat heeft opgeleverd. Deze regeling geldt voor alle verhuurders, inclusief sociale en commerciële verhuurders, evenals particuliere verhuurders.

Voorwaarden voor Sociale Incasso

Als verhuurder heb je het sociale incassotraject gevolgd als je:

  • Actief hebt geprobeerd persoonlijk contact te leggen met de huurder om hen te wijzen op mogelijkheden om betalingsproblemen te voorkomen.
  • De huurder hebt geïnformeerd over de opties voor schuldhulpverlening.
  • Ten minste één schriftelijke herinnering over de betalingsachterstand hebt gestuurd.
  • In deze herinnering hebt aangeboden om de contactgegevens van de huurder aan de gemeente door te geven (de huurder kan dit weigeren).

Meer informatie over vroegsignalering

Inkassier staat klaar om je meer te vertellen over de implementatie van vroegsignalering binnen jouw organisatie en bieden praktische tips die je direct kunt toepassen.

Bel direct naar 026 - 352 53 00 of stuur een mail naar sales@inkassier.nl .

 

27 september 2024

Deel informatie

Actueel & tips

Bekijk overzicht

Gekopieerd naar het klembord.