Let op! Ons kantoor is op dinsdag 24 december vanaf 16:00 gesloten
Het beeld van “de standaard deurwaarder” leeft nog steeds onder mensen. Vaak denkt men aan een man in pak die dwingend en zonder waarschuwing aanbelt, een huis leegruimt en mensen op straat zet. Dit beeld komt niet (meer) overeen met de werkelijkheid. De deurwaarder van nu moet zich aan nieuwe regels houden en maakt gebruik van een geheel andere benaderingswijze. Wat zijn de verschillen tussen de deurwaarders van vroeger en van nu?
Veranderingen in beslaglegging door deurwaarders
De regels waar deurwaarders zich aan moeten houden zijn veranderd ten opzichte van een aantal jaar geleden. Sinds 1 oktober 2020 mag op roerende zaken die als eerste levensbehoefte worden gezien niet zomaar meer beslag worden gelegd. Dit zijn zaken zoals meubels, kleding, toiletartikelen, mobiele telefoons, computers, studieboeken, trouwringen en huisdieren. Dit mocht eerder wel. Ook de beslaglegging op auto’s en aanhangers is veranderd. Vanaf 1 april 2021 is het namelijk niet meer noodzakelijk dat de deurwaarder de auto of de aanhangwagen ziet. Deurwaarders kunnen tegenwoordig na inzage in het kentekenregister online overgaan tot beslag. Doordat het beslag staat ingeschreven in het kentekenregister is het niet meer mogelijk om het kenteken op korte termijn over te schrijven op een andere naam.
Uitvoerder versus oplosser
De manier waarop deurwaarders mensen tegenwoordig benaderen is ook zeker veranderd. Vroeger was een deurwaarder echt een uitvoerder. Wanneer er sprake was van een betaalachterstand, ging de deurwaarder langs met de politie, kondigde aan dat de betaling te laat is, haalde het huis leeg en verving de sloten. Dit gebeurde allemaal binnen een paar uur. Tegenwoordig bekleedt de deurwaarder een andere rol, namelijk die van oplosser. Mensen daadwerkelijk helpen heeft de prioriteit. Deurwaarders zijn meer betrokken en denken mee met oplossingen.
De deurwaarder van nu: meer tijd en persoonlijk contact
Deurwaarders zijn er om mensen te helpen, hierbij is vooral persoonlijk contact van groot belang. Langsgaan bij een woning is niet om iemand te intimideren, maar om persoonlijke toenadering te zoeken. De deurwaarder neemt de tijd om het nieuws te brengen en biedt een luisterend oor. Ieders situatie is anders, sommige mensen willen wel betalen, maar kunnen dit niet. In een situatie als deze helpt de deurwaarder door in gesprek te gaan, vragen te beantwoorden, advies te geven (om bijvoorbeeld hulp te zoeken) en (betalings-)afspraken te maken. Zo wordt samenwerking gestimuleerd en kunnen toekomstige schulden worden voorkomen.
Benieuwd hoe de gerechtsdeurwaarders van Inkassier te werk gaan? Lees dan het artikel: “Een dagje meelopen met de deurwaarder”.